tiistai 19. maaliskuuta 2013

Metrovartioinnista

En usein julkaise mielipidekirjoituksia tässä blogissa työni alaan liittyen, mutta kun nyt täällä meillä Helsingissä on ruvennut keskustelu käymään paikallisen metron turvapalveluiden kilpailuttamisesta, niin ajattelin että voisin ihan tavallisen metronkäyttäjän ominaisuudessa ottaa kantaa vallitsevaan tilanteeseen.

Helsingin kaupunki on päättänyt kilpailuttaa metron vartiointipalvelut ja näemmä liputtaa valinnassa muutenkin enemmän omaa liikelaitostaan, eli Palmiaa. Tätä ennen metron vartiointitehtävää on vissiin hoitanut kymmenettä vuotta Securitas.

Totean itse että käytän metroa paljon sekä työmatkoilla että vapaa-aikoina. Koen kuitenkin että etenkin iltaisin metrolla matkustaminen on turvatonta etenkin itäisillä linjoilla ja asemilla, sillä olen todistanut jo alkaneenkin vuoden sisällä metrossa iltaisin ja viikonloppuisin erinäisten sekakäyttäjien, rappioalkoholistien sun muiden ajoittaista riehumista. Sanoisin näin matkustajana että metrossa tapahtuu järjestyshäiriöitä ja väkivaltaa, vaikka usein tuntuu että siellä tappelevat ja mellastavat enimmäkseen keskenään nämä laitapuolenkulkijat itse. Harvoin olen todistanut kenenkään täysin tuntemattoman matkustajan päätyneen väkivallanteon uhriksi, vaikka sitäkin kyllä tapahtuu ainakin uhkauksien tasolla useasti.

Tämä ehdotettu uudistus metrovartioinnin korvaamiseen jonkinlaisella enemmän asiakaspalvelupainotteisella ratkaisulla tuntuu omituiselta korviini. Vaikka olen itsekin vartija ammatiltani, niin minusta tuntuu että on vain hyvä asia että asemilla sekä junissa kiertää järjestyspartioita jatkuvalla syötöllä asianmukaisesti varustettuina ja koulutettuina sellaisia tilanteita ajatellen, joita valitettavasti metroasemilla ja junissa sattuu kyllä koko ajan tasaisin väliajoin. En minä koe junia kiertäviä järjestyksenvalvojia uhkaavina tai jotenkin matkustuskokemustani latistavina tekijöinä ollenkaan. Toisaalta minä en olekaan se Kontulasta ryöminyt sossun elätti juuri sopivasti huumeiden vaikutuksen ja nousuhumalan välimaastossa sille kohtalotoverille kimpaantuneena siellä metrossa jostain amfetamiinipillereistä. Enkä ole myöskään se vahvassa humalassa pitkin metrovaunua täysin tuntemattomille ihmisille rähjäävä nuori mies tai kenties nainen lauantai-iltana metrossa, jota saapuvat järjestyksenvalvojat poistamaan kun ei näytä metromatka ihmismäisesti enää luonnistuvan.

En suoraan sanoen ymmärrä että mikä nykyisessä linjauksessa on vikana häiriötilanteiden hoidon osalta? Helsingin metro on vaativa julkisen liikenteen toimeksianto Securitakselle, jonka kautta kulkee ties kuinka monta tuhatta hyvin erilaisen taustan omaavaa ihmistä päivittäin. Sitä käyttävät kaikkien yhteiskuntaluokkien edustajat tiiviisti koko sen aukioloajan, joten se tarkoittaa että sitä käyttää niin herra liituraitapuku kuin sitten se peräkorttelien puliukkokin. Kyllä järjestyshäiriöitä syntyy väkisinkin tällaisten ihmismäärän kulkiessa metroverkon lävitse päivittäin.

On aika vaikeaa uskoa että tämä uudistus toisi mitään konkreettista turvaa lisää matkustamiselle metrossa käytännön tasolla. Jotenkaan ei tunnu että tässä nyt ihan ymmärretään sitä toimintaympäristöä missä järjestyksenvalvonta ja vartiointi metrossa nykyään pyörii, kun jonkun ihmisen ongelmana näyttää olevan suurimpana metrovartijoiden fyysinen olemus ja heidän "kaupunkitilansa rajoittamispyrkimykset", mitä se sitten ikinä pitääkään sisällään.

Lisäksi ihmetyttää se että miten tietyt ihmiset näyttävät kokevan metrovartioinnin olevan se suurempi uhka ihmisten turvallisuudelle siellä verrattuna kaikenlaiseen muuhun ainekseen joka metroa käyttää ja terrorisoi matkustajia tasaiseen tahtiin varmaan nytkin tätä kirjoittaessani. Kyllä minulle on ainakin aiheuttanut huomattavasti enemmän pelkoa ja inhoa metroon sisään saapunut vahvassa huumausaineen vaikutuksen alaisuudessa erästäkin nuorta tyttöä uhkailemaan saapunut kaveri, joka rupesi riehumaan jonkun tuntemattoman matkustajan kanssa ja sai järjestyksenvalvojat perään sekopäissään.

Toki voihan tässä tämänkin päätöksen taustalla olla enemmänkin taloudelliset syyt, joita nyt pyritään metron automatisoinnin vanavedessä peittelemään erinäisillä tekosyillä. Eli kyseessä ei välttämättä ole se ongelma että metron nykyistä vartiointia hoidetaan mukamas jotenkin väärin, vaan että työttömiksi jääviä junakuskeja ynnä muita täytyy pystyä sijoittamaan uusiin tehtäviin ja periaatteessahan siinä säästetään kyllä jollain tapaa, vaikkakin kenties sitten matkustajien turvallisuuden sun muun ammattitaidon kustannuksella.

Joka tapauksessa on todettava näin henkilökohtaiselta kannalta, että jo nytkin tuntuu itselleni metrossa paikoitellen aika turvattomalta matkustaa nykyisten turvallisuusjärjestelyjenkin alaisuudessa, mutta kauhulla mietin miten tuon uuden järjestelyn alaisuudessa sitten käy.

Ymmärsin toki että Securitas ei kokonaan poistu metrosta, vaan säilyttää ns. "metropartiot" pienemmällä henkilöstömäärällä kiertävinä asemavartioinnin siirtyessä kokonaisuudessaan Palmialle

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti